Café au lait fikk jeg første gang som tenåring til frokost hjemme hos en fransk familie i St. Raphael på Côte d'Azur i Franrike. Mor i huset serverte den i en stor bolle som drikke til en lang fersk baguette. Jeg ble hektet etter første slurk! Dette fantes ikke hjemme. Den var mild, rik på smak, fyldig (dvs full av melk) og sinnsykt god! Melken ble varmet opp på ovnen, men ikke steamet. På franske kafeer og hoteller har jeg mange ganger etterpå fått Café au lait servert med kaffen i en kopp, og varm melk til i en liten mugge ved siden av. Usteamet.
Kaffebrenneriet kaller sin Café au Lait. De fleste i dag sier Caffe Latte eller kaffe latte. Det går vel mye ut på det samme, franskbrent eller italienskbrent kaffe og steamet melk. Jeg foretrekker den mildere franskbrente. Usteamet melk er vanskelig å få. Det hender jeg ber om at den ikke skal steames så mye, men det er vanskelig fordi de ansatte ofte varmer/steamer melk til flere kunder samtidig.
De siste årene har jeg testet ut kaffebarene i byen. Noen er definitivt bedre enn andre, noen skårer på god kaffe og noen får ekstra poeng for god service i tillegg.
Kaffebrenneriet er en av de større kjedene i hovedstaden, med hele 23 filialer i hovedstaden og området rundt.
Jeg frekventerer ofte en Kaffebrenneriet-butikk i sentrum, både fordi den ligger like ved jobben min, men også fordi kaffen er bra og de ansatte der er hyggelige, blide, høflige og service-innstilte.
Jeg liker ekstra melk i latten, og ber om det - og får det alltid - med et smil. Og jeg betaler gjerne ekstra for det. De ansatte her kjenner også igjen stamgjester - og husker hvilken kaffe du liker best. Da går du veldig gjerne hit, hvor det er hyggelig å komme, handle og drikke kaffe. Man legger også gjerne turen innom hvis man skal handle lunsj - feks en fristende sandwich eller grov skive med brunost.
En annen Kaffebrenneriet-avdeling ligger på Frogner, nærmere bestemt rett ved Elisenberg trikkeholdeplass i krysset av Frognerveien og Løvenskioldsgate 2.
Her har jeg også vært flere ganger i uken gjennom flere år, sammen med venninner og andre kjente som bor rett i nærheten. Det er ikke få timer eller få kroner vi har lagt igjen her. Men nå er det full stopp. Vi har funnet oss et nytt favorittsted, nemlig United Bakeries på Frogner Plass. Eller Kolonihagen rett nedi gata for Kaffebrenneriet. Eller bakeriet rundt hjørnet. Det vil si alt annet enn Kaffebrenneriet i Løvenskioldsgate 2.
Årsaken?? Jo, Dårlig service. Nærmere bestemt, Uhøflig service! En av de fast ansatte har tydligvis ikke forstått begreper som god kundeservice og god kundebehandling. Etter å ha blitt utsatt for denne ansatte personens aggressive og uhølige tilbakemeldinger gjentatte ganger det siste året gidder vi ikke mer.
Eksempel fra i dag:
Vi bestiller en kaffe latte og en kake til å ta med. Det er IKKE kø, kun en kunde foran oss, og ingen bak oss enda.
Latten ankommer, og jeg vil gjerne ha litt mere melk oppi koppen.
Når jeg bestiller Caffe Latte oversteames melken noen ganger så mye at den blir full av luft, og detter sammen til veldig lite melk etter et par minutter. Det er greit at melken steames, men ikke til bare skum. Jeg liker godt med melk og lite luft. Ofte kjenner man, som erfaren latte-liker, på vekten at her var det veldig mye luft og lite melk, og dettte er en av luftslott-lattene. Mer melk må til.
Spørsmål fra oss i en høflig og blid tone: Hei, kan jeg få litt ekstra melk i koppen?
Svar fra ansatt i halvirritert stemme: Jeg kan ikke gi deg noe mer melk!
Oss: Eh, neivel, hvorfor ikke det?
Svar fra ansatt, mer irritert i stemmen: Du har allerede fått mer enn du skal ha!
Oss (forbauset): Javel, og hva mener du med det?
Svar fra ansatt: Peker på teksten øverst på koppen, og sier: Vi har ikke lov til gi mer melk enn opp til dit!
Dette var en nyhet for oss.
Oss, med rolig stemme: Neivel, er det noe nytt dere har begynt med? Jeg vil uansett gjerne ha litt mer melk i koppen min. Jeg kan gjerne betale mer for det.
Svar fra ansatt, med sinna-stemmen: Jeg har ikke mer melk!
Oss, som skjønner enda mindre, det står jo mange kartonger med melk på disken bak. Og vi var jo på en annet Kaffebrenneriet (i Bogstadveien) i går, og et i sentrum på fredag, og begge stedene fikk vi mer melk med et SMIL!
Vi prøver oss igjen, med rolig stemme: Men jeg vil gjerne ha mer melk i kaffen min. Og jeg betaler gjerne for mer melk. Det står på tavlen deres at det koster 3 kr med ekstra melk
Svar fra ansatt, med sinna-stemme: Ja, men du har jo allerede fått det du skal ha!
Oss, som skjønner at dette begynner å bli et problem: Ja, men jeg ville jo gjerne ha litt mer.
Svar fra ansatt, med sinna-stemme: Ja, da MÅ jeg lage mer!
Oss, som gir opp: Nei, det er greit. Jeg vil jo ikke lage noe ekstra bryderi. Og takk for hyggelig kundebehandlng.
Svar fra ansatt, men enda høyere sinna-stemme: Jo, vær så god!!!!
(Ved siden av står en annen ansatt og ser/overhører alt med flaut smil og rødmende ansikt)
Oppsummering: Det var ingen kø, dvs burde ikke være noe stress for den ansatte å gi meg mer melk som jeg gjerne ville betale for. En gjennomgående frekk og uhøflig holdning kan ikke forklares med en dårlig dag. Dette er nemlig ikke første gang vi har opplevd aggressive og uhølige svar fra denne personen.I tillegg har vi vært vitne til flere episoder hvor andre får samme dårlige kundebehandling fra samme person. Og fått referert episoder fra andre bekjente. Trist Kaffebrenneriet, for dette er ikke god reklame!
Takk for oss! Vi har høfligere steder å legge igjen pengene våre.
Foto: Stylishsinglemum
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar